Deel twee mooi, heel mooi - Reisverslag uit Châtre, Frankrijk van Astrid Huizing-Nieuwenstein - WaarBenJij.nu Deel twee mooi, heel mooi - Reisverslag uit Châtre, Frankrijk van Astrid Huizing-Nieuwenstein - WaarBenJij.nu

Deel twee mooi, heel mooi

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

29 Augustus 2011 | Frankrijk, Châtre

Maandag 29 augustus, 7de fietsdag
Allereerst wil ik iedereen weer bedanken voor alle leuke, lieve en bemoedigende reacties. Even een paar antwoorden daarop: Marg mocht ik nog eens een avondetappe doen dan zal ik mijn bloemetjesjurk aandoen :) Martin zoals je hebt kunnen lezen heb ik dus niet de klim naar Vezelay gehad (gelukkig :) ) maar helaas ook je hotel met rozentuin gemist :) Marcel en Marja succes met de tennis.
Vandaag ging mijn tocht van Nevers naar La Chatre. Het weer vandaag was perfect om te fietsen. Vanmorgen wel fris met zo’n 8 graden maar in ieder geval droog. Tegen 11 uur was het inmiddels zo lekker dat ik mijn warme fietsjas wel uit kon laten en heb die dan ook aan Lennart meegegeven. Het ziet er voor de komende dagen ook goed uit gelukkig Al erg snel kon ik een fietspad nemen die me over het Aquaduct zou voeren van Le Guetin. In, op of is het over dat aquaduct loopt nog weer een kanaal waarlangs ook weer een voetpad is, volgen jullie het nog? :) Het was best wel een raar gezicht van bovenaf een kanaal wat over een brug loopt/stroomt. Helaas kon en mocht ik er niet overheen omdat ze op dat punt aan het werk waren. Kon er van bovenaf dus ook geen foto van nemen. De andere pech was dat ik daardoor weer terug moest en dus zo’n 5 km om fietsen. Wel heb ik de foto’s van de brug vanaf beneden kunnen nemen. Lennart had meer geluk aan zijn kant van de brug want hij mocht er wel op. Misschien dat als ik een uur later was ik er wel over had gekund. Eenmaal terug op de route was het leed gauw geleden en kwam ik niet alleen volgens mijn boekje maar ook volgens de Franse overheid in het mooiste, historische en sfeervol gerestaureerde middeleeuwse dorp terecht. Apremont-sur-Allier. Het Chateau in het dorp werd met de dezelfde steensoort gebouwd als de woningen. Rondom het kasteel werd een groot gevarieerd bloemenpark met een waterval en vijvers aangelegd. Helaas was alles nog dicht zo vroeg in de ochtend.
In Sancoins aangekomen heb ik alleen de kerk in het centrum op de foto gezet. Onderweg ook ontzettend veel vogels gezien en gehoord zowel roofvogels als allerlei kleine vogeltjes. Zelfs in een weiland een aantal ooievaars. In Vernais hebben Lennart en ik op de trappen van het kleine kerkje onze thee gedronken, plak koek gegeten en paar stukjes sinaasappel. Waren vast niet de enige die dat deden want niemand keek er gek van op.
Zo’n 40km voor La Chatre stond er langs de kant van de weg nog een Donjon het enigste onderdeel wat nog over is van het kasteel wat er stond. Op de plek van het kasteel hadden ze wel soort van landhuis gebouwd wat nu een hotel is. Iets verderop stond een gebouw wat waarschijnlijk een klooster is geweest met een kapelletje.
In Loye-sur-Arnon hebben we bij een kerkje uit de 11de eeuw onze lunch gebruikt aan een van de picknicktafels die daar stonden.
Het valt ons beide op dat dit gebied er heel anders uitziet dan waar we vorige week doorheen reden. Het is duidelijk dat we in de buurt van de streek van de Katharen komen en alle andere gebieden waar ze veel kastelen hebben. De dorpen zijn net zo klein en stil als die van vorige week maar zien er toch anders uit. Komt het door de steensoort die hier gebruikt word, echt ik heb geen idee.
Het was een heerlijk fietsdagje waarin we veel gezien hebben, het een relatief makkelijke route was en een dag waarvan ik volop heb genoten en blij ben dat ik dit mag en kan doen.:)
Vanaf morgen wordt het een stukkie zwaarder, lees meer klimmen, volgens het boekje is het er net zo groen als in de Ardennen.

  • 30 Augustus 2011 - 05:34

    Thea:

    Hoi Astrid,

    Het is iedere keer als er een mail van jou is weer genieten van je fietstocht en van je foto's.
    Succes met het klimmen vandaag.
    Zet m op.

    liefs Thea

  • 30 Augustus 2011 - 06:18

    Gertie:

    nu ik dit allemaal lees, overweeg ik sterk ook te gaan fietsen! dat doen we natuurlijk al maar niet zo .sportief en ver. Heerlijk zo dicht bij de natuur en omgeving!
    Sterkte morgen met de steilere klim

  • 30 Augustus 2011 - 06:50

    Esther:

    Lieve Astrid,
    Hopelijk blijven de weergoden je zo goed gezind. Wij blijven in ieder geval hard aan je denken.
    knuf
    Es

  • 30 Augustus 2011 - 16:11

    Loes De Graaf:

    hé Astrid,

    Ben blij dat alles nog steeds goed gaat met je. elke dag lees ik je verslagen van je reis en je fiets avonturen en dan de foto(s erbij. Prachtig hoor is alles goed met Dick heeft hij geen last meer van zijn val.

    Geniet met volle teugen doe voorzichtig en wij kijken uit naar de volgende verhalen, groetjes Loes

  • 31 Augustus 2011 - 07:14

    Kirsten:

    Hoi mams,
    Ziet er inderdaad weer uit. Misschien kunnen ze dat kloosterachtige ding gebruiken als inspiratie voor een nieuw eftelingehuisje? Blij dat het weer nu weer meer meezit, hier is het vooral koud nu (laatste dagen max 13 graden als ik van of naar mijn werk ga, overdag weet ik niet dan slaap ik).
    Liefs

  • 31 Augustus 2011 - 11:08

    Elise :

    Hai Astrid,

    Mooie verhalen met bijzonder mooie foto's om helemaal mee te genieten van achter mijn bureau, zeg!

    Dikke zoen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Joepie. Ik ga een maand lang fietsen in Spanje. Dit als beloning voor mezelf omdat ik de Posttraumatische Dystrofie die ook bekend is onder de naam Sudeck of CRPS min of meer verslagen heb. Een ziekte met een wisselend en grillig verloop. Ik tevens deze fietstocht laat sponsoren en de opbrengst is voor de stichting Esperance wat betekent "Hoop voor de Toekomst", zij houden zich bezig met onderzoek en behandeling naar deze rotziekte. Ik hoop dat ik na een maand 2000km op mijn teller heb staan. Maar ook en vooral een boeiende tocht heb gehad. Astrid

Actief sinds 14 April 2008
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 67352

Voorgaande reizen:

26 Mei 2013 - 13 Juni 2013

Op ontdekkingsreis door Japan.

21 Augustus 2011 - 22 September 2011

Toch(t) naar Santiago de Compostella

12 Mei 2009 - 12 Juni 2009

Op weg naar Rome

29 April 2008 - 31 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: