Regen veeeeeeeeeeell regen en weekendje thuis - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Astrid Huizing-Nieuwenstein - WaarBenJij.nu Regen veeeeeeeeeeell regen en weekendje thuis - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Astrid Huizing-Nieuwenstein - WaarBenJij.nu

Regen veeeeeeeeeeell regen en weekendje thuis

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

29 Augustus 2011 | Frankrijk, Nevers

Regen, veel regen en weekend thuis
Vrijdag 26 augustus, 6de fietsdag
Op deze dag is het 30 jaar geleden dat onze Kirsten ’s nachts om 03.15 uur d.m.v. een keizersnee ter wereld kwam. Waarschijnlijk vond ze het hele gedoe in het ziekenhuis toen zo interessant dat ze dus direct bij haar geboorte maar besloten heeft om arts te worden. :)
Die dag was het in ieder geval veel beter weer dan wat ik vandaag ben tegen gekomen nu ja er is ook niet zoveel voor nodig om het beter te laten zijn.
Bij het opstaan hoorden we al wat de Franse versie van buienradar pas rond 10 uur zou komen. In de ontbijtzaal hadden ze een glazen koepel en wat we daar op hoorden was niet heel fijn, het geluid werd alsmaar luider en luider. Even was er toch enige aarzeling, ga ik fietsen of niet? Het afsluiten van mijn 1ste etappeboekje in de volgende etappeplaats lonkte wel erg verleidelijk naar mij. Onder het mom van ik heb wel goede regenkleding en het zou toch niet de hele tijd gaan regenen plus dat het “maar” 80 km was, 4 uurtjes.
Dit keer uitgezwaaid door Dik ging ik vol goede moed op weg want het regende stuk minder dan bij het ontbijt. Nu dat was dus voor even, het heeft bijna de hele weg heeft gehoosd. Op een bepaald moment heb ik zelfs overwogen om toch te stoppen want ik zag echt heel weinig meer. :( Ik fietste op dat moment zelfs zonder bril want dan zag ik meer dan met bril dat was wel lastig op de momenten dat ik moest zien wat er op de bordjes stond.;) Ik had namelijk al snel besloten om de hoofdweg te volgen naar Nevers, weliswaar wat drukker maar overzichtelijker dan de binnendoor weggetjes . Bovendien veiliger want het was licht heuvelachtig en met al dat blad wat van de bomen viel en de modder op de weg koos ik dus voor de hoofdweg. Het was alsof de regenengeltjes wisten dat ik overwoog te stoppen, en dat waarschijnlijk toch wel zielig vonden, want het werd even iets droger.
Na een 50 km had Dik me gevonden want die dacht dat ik op de andere route zat. In een bushokje hebben we thee gedronken en heb ik mijn plak koek opgegeten, blijft lekker. :) Nog een 30km te gaan tot Nevers en ook deze laatste 30 km bleven niet volledig droog maar wel al stukken minder en kon dus voor het eerst iets van mijn omgeving zien. Echt voor het eerst dat ik als een gestoorde kip alleen maar asfalt zag en verder niets, oké vooruit dan water veel water. :(
De laatste 5 km ongeveer was het dan toch echt droog geworden. Van Dik had ik al gehoord dat ie bij de kathedraal op mij zat te wachten. Daar aangekomen hebben we eerst mijn fiets in de auto gelegd wat voor mij even lastig was om er te komen. De auto stond naast de kade geparkeerd en de kortste weg ernaar toe was via een heleboel traptreden. :) Dik heeft mijn fiets de trap afgedragen en ik ben er achteraan gesjokt. Bij de auto een paar gewone schoenen aan gedaan en weer naar boven gesjokt. Daar zijn we samen de kathedraal gaan bekijken en heb ik weer een stempel gekregen. Deze kathedraal is ten tijde van de 2de wereldoorlog aardig verwoest door een verdwaalde bom. Inmiddels hebben ze de kathedraal volledig gerenoveerd. Het bijzondere is wel dat juist door dat bombardement het originele Romaanse gedeelte is vrij komen te liggen. Niemand wist dat de ingang er nog was, hetzelfde geld voor een Byzantijns doopvond weliswaar hebben ze alleen de stukken maar dat willen ze nog wel restaureren. De glas in lood ramen die allemaal stuk waren zijn door kunstenaars in de jaren ’90 opnieuw gemaakt maar in een modern jasje gestoken. Het indrukwekkendste stuk in de kathedraal was in de Romaanse boog een plafondschildering uit 800 die nog bijna volledig in tact is, echt geweldig.
Hiermee is mijn eerste boekje “Langs Oude Wegen” uit.
Na dit bezoek zijn we even wat gaan lunchen om vervolgens terug te gaan naar de auto om naar ons eigen huis aan de Hollandstraat te rijden want zo kan ik morgen naar Kirsten toe. Thuisgekomen heerlijk in bad gezeten, de auto uitgeruimd, wat gegeten, een was in de machine gedaan en daarna nog opgehangen zodat ik morgen alles weer schoon mee kan nemen. De volgende keer zal dat ergens onderweg in een hotel moeten gebeuren.
Even een paar wetenswaardigheidjes van mijn fietstocht.
Ik heb 612,48km gefietst, mijn max snelheid was 56,8km, gemiddelde snelheid een stuk lager nml 18,83km maar ja dat komt natuurlijk ook door het telkens afremmen om iets te zien en terug starten. Ik heb er 31 uur en 02 min over gedaan. Het aantal klimmeters is 3555.
Zaterdag 27 augustus,
Toch wel lekker om in je eigen bed te slapen. Vanmorgen nog het ander aangerommeld en om 12.15 uur even naar de kapper geweest (wilde ik eigenlijk doen voor het fietsen maar dat lukte niet meer). Eigenlijk best wel een rare gewaarwording, stel je jezelf in op een fietstocht van een maand of zo en ben je tussendoor even thuis.
Nadat we een paar taarten hadden opgehaald zijn we verder doorgereden naar Kirsten en een hele leuke verjaardag gehad. Zij en Leonard hadden een lam aan het spit geregeld mmm erg lekker evenals de champagne :). Ook in Nederland was het wisselend droog en soms wat miezer maar hoe later op de avond hoe droger het werd en zo konden we de avond afsluiten bij het kampvuur. :)
Zondag 28 augustus
Op deze dag ben ik weer met Lennart vertrokken naar Nevers het eindpunt van afgelopen week en het begin van deze week. Hij moet vrijdagavond weer terug naar Nederland omdat maandag voor hem de universiteit weer begint. Dik komt dan zaterdag met mijn vriendin Laura die dan mee gaat fietsen, erg gezellig.
Nu maar hopen dat deze week net zo voorspoedig verloopt als de afgelopen week op die bui na dan. :)

  • 30 Augustus 2011 - 07:37

    Martin:

    Astrid,

    Jij hebt het altijd over een "plak koek" , nu intrigeert het me om te weten wat dat percies is.

  • 30 Augustus 2011 - 09:54

    Laura Krikken:

    Wat een leuk verslag was dat weer, ik krijg steeds meer zin om mee te fietsen. Hopelijk wel met wat mooier weer als we meer naar het zuiden gaan. Hier is het alle dagen grauw met heel veel regen. Om depressief van te worden.
    In verband met de grote "koekconsumptie" zal ik nog wat gemberkoek bakken voor onderweg.
    Zie je as. zaterdag, tot ziens!

  • 30 Augustus 2011 - 16:07

    Kirsten:

    Hoi mams,
    Je begint je bijna af te vragen of de titel van al je verhaaltjes niet gewoon blij met het bestaan van regenkleding zou moeten zijn... Maar de aanhouder wint :) Superlief dat jullie op en neer zijn gekomen naar mijn verjaardag en natuurlijk dat jullie de taart en Hello Kitty meegenomen hebben.
    Succes weer verder, liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Joepie. Ik ga een maand lang fietsen in Spanje. Dit als beloning voor mezelf omdat ik de Posttraumatische Dystrofie die ook bekend is onder de naam Sudeck of CRPS min of meer verslagen heb. Een ziekte met een wisselend en grillig verloop. Ik tevens deze fietstocht laat sponsoren en de opbrengst is voor de stichting Esperance wat betekent "Hoop voor de Toekomst", zij houden zich bezig met onderzoek en behandeling naar deze rotziekte. Ik hoop dat ik na een maand 2000km op mijn teller heb staan. Maar ook en vooral een boeiende tocht heb gehad. Astrid

Actief sinds 14 April 2008
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 67350

Voorgaande reizen:

26 Mei 2013 - 13 Juni 2013

Op ontdekkingsreis door Japan.

21 Augustus 2011 - 22 September 2011

Toch(t) naar Santiago de Compostella

12 Mei 2009 - 12 Juni 2009

Op weg naar Rome

29 April 2008 - 31 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: