Eerste dag - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van Astrid Huizing-Nieuwenstein - WaarBenJij.nu Eerste dag - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van Astrid Huizing-Nieuwenstein - WaarBenJij.nu

Eerste dag

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

21 Augustus 2011 | Frankrijk, Givet

Hallo allemaal,
Hier ben ik eindelijk weer eens. Ik schrijf dit vanuit Giver in Frankrijk want ik ben vandaag begonnen met mijn fietstocht naar Santiago de Compostella. Dit maal met het vertrekpunt van thuis. Nu ja eigenlijk vanaf de vertrekplaats van onze fietsclub. Gistermiddag zijn Dik en ik, na mijn laatste voorbereidingen afgerond te hebben, nog even naar ons clubcafe gegaan om er iets te drinken en de mannen goeiedag te zeggen. Rudi, onze webmaster, stelde voor om een stukje met me mee op te fietsen vandaag als ik om 9uur zou gaan vertrekken. Dat vond ik wel een leuk idee dus heb toen maar besloten om dat te doen.
Vanmorgen vroeg nog even gezellig met Dik van een uitgebreid ontbijt genoten met een vers geperst sapje, zacht gekookt eitje en verse broodjes. Nu ja eigenlijk was ik best wel wat nerveus en kreeg met veel moeite driekwart boodje op :). De rest maar ingepakt voor onderweg als de zenuwen weer geluwd waren. Aangekomen op de parking stonden 7 mannen me op te wachten. Nadat de klok 9 uur sloeg, normale vertrektijd werden er nog even gauw wat foto's gemaakt en konden we vertrekken. Ik had op dat moment een hartslag van 140! :) Na een paar km was die gezakt naar normale waarde. De mannen bleken algauw verder mee te rijden dan ik eerst had gedacht. Tot aan Gembloux fietsten ze gezellig met me mee zonder problemen.Nou ja op dat ene valpartijtje na dan (niet van mij) van ....tja, zal maar geen naam noemen. Vanaf deze plek wil ik Rudi, Guy B, Adri, Ilias, Marcel en de beide Eddy's heel hartelijk bedanken voor hun support, jullie hebben een knuffel verdiend als ik weer terug ben.
Hierna was ik weer op mezelf aangewezen. De route van vandaag was niet moeilijk. Het stuk tot aan Namen ging weliswaar over de N4 maar deze had over het grootste gedeelte een fietspad of een fiets suggestie strook. Niet een weg die ik door de week zou rijden maar zondag is het een stuk rustiger, zeker tot een uur of 10. Vanaf Namen tot hier in Givet kon ik practisch het hele stuk het fietspad langs de Maas volgen. Behalve daar waar ze aan het werk waren, begon al in Namen, afgezien van de toplaag hadden ze ook de routebordjes weggehaald waardoor ik ineens in tegenovergestelde richting reed. Lastig want heen enterug naar het goede punt was dat algauw een goeie 4/5km. Net voor Dinant begreep ik ook waarom ik ineens zoveel MTB's tegenkwam, het perfecte vervoermiddel voor het zeer onperfecte fietspad op sommige stukken. Daar gebeurde het maar zo dat ik met veel pijn en moeite 12km/uur haalde door al dat gehobbel en waarbij ik blij was dat mijn bril vast zat onder mijn helm anders was die vast gevallen. In Dinant zat Lennart op mij te wachten op een bankje aan de Maas met een heerlijke boterham en thee. Hijis voor twee weekjes mijn ploegbaas en bestuurd de volgauto. Onderhoud mijn fiets, zoekt een hotel of een plek om te lunchen en is mijn mental coach etc :)
Na Dinant kreeg ik dan toch nog een paar druppels regen, heb heel even een regenjasje aangedaan maar al snel mijn mouwen weer uit want was veel te warm en er viel practisch niets meer. Had het jasje wel omgeknoopt zodat in ieder geval mijn spullen droog bleven die ik in mijn fietsshirt had zitten. Al met al heb ik zeer geboft met het weer. De laatste berichten van gisteravond waren dusdanig dat ik met regen zou vertrekken en ik dat de hele weg ongeveer zou houden. Uiteindelijk zie ik er nu uit als een gekookte kreeft en heb maar gauw de zonnebrand voor morgen uit de koffer gehaald :)
Na zo'n 10km voorbij Dinant fietste ik een man voorbij die ongeveer 2x zo breed was als ik waarbij ik bedacht, goh wel goed van hem dat ie fiets. Was hem amper voorbij toen hij mij weer inhaalde iets in het frans zei (zoals de meeste weten is dat bij mij een onderontwikkelde taal) maar verstond iets wat met wind te maken had, die was er nml best wel lekker warm zuiden windje maar daardoor dus ook tegen. Ik antwoorde dus maar braaf oui, (kan wel een paar woordjes hoor) wat bleek ging hij voor me rijden om me uit de wind te zetten wat natuurlijk makkelijk ging gezien zijn postuur. Zo haalde ik ineens 25km/uur :)Gelukkig bleek hij wel ook enige notie van het NL te hebben en daardoor konden we ook een praatje maken. Hij fietste gewoon maar wat en was in Namen vertrokken en hij zou wel zien wanneer hij terug ging. Dat bleek ongeveer thv Hastiere te zijn want nadat eerst voor me toen naast me fietste vervolgens iets achter me, in eerste instantie vanwege tegemoetkomende fietsers, was ie ook ineens weg. Misschien was het tempo, wat ie toch eerst zelf aangaf, te hard ofzo. Zo zie je maar weer als je alleen fiets kom je van alles tegen.
In Givet aangekomen had Lennart net het hotel geregeld en na een heerlijke koude cola lekker lang onder de douche gestaan. Rond 7uur gaan eten en nu mijn verhaaltje. Hierna nog even de route voor morgen op GPS zetten en dan lekker slapen.
Voor nu wens ik iedereen een fijne werkweek toe en ik hoop dat er af en toe iemand een reactie plaats want dat vind ik wel leuk.
:)

  • 21 Augustus 2011 - 20:01

    Chris G:

    Hey Astrid, bij deze wenst ik je veel succes toe, zeker een veilige rit zonder tegenslagen en valpartijen. Groetjes uit Huldenberg Chris

  • 21 Augustus 2011 - 20:15

    Eveline Vis:

    Zo zo, sportivo!! Ik heb deze vakantie ook veel gefietst in Frankrijk, maar dit doe ik je niet na....Veel succes en plezier bij deze avontuurlijke onderneming.
    Groetjes E

  • 22 Augustus 2011 - 04:43

    Ans:

    Hoi Astrid - on the road again - geniet ervan en kom veilig thuis. Ik kijk uit naar je verhalen.
    Groetjes Ans

  • 22 Augustus 2011 - 06:02

    Gertie:

    wat een uitgebreid verhaal na zo,n spannende start! Wist niet dat je weer zo,n uitdaging aangaat.Hoeveel dagen/weken is het fietsen naar Santiago? Hoop dat je leuke mensen onderweg ontmoet. gelukkig heb je als altijd een heel geweldige familie!! Veel reisplezier en sterkte. h gr ook van Albert,Gertie

  • 22 Augustus 2011 - 06:25

    Hans Melkert:

    Hallo Astrid,
    leuk om te lezen dat je weer op de fiets zit.
    We zijn benieuwd naar je belevenissen. Twee vrienden van ons gaan komend jaar het zelfde ritje maken, dan zijn ze namelijk met pensioen. Kan ik ze vast wat voorbereiden.
    Groetjes aan Dick en de kinderen

  • 22 Augustus 2011 - 06:59

    Marja D:

    Zit lekker aan een beschuitje met Mirabellenjam terwijl ik dit lees. Heel veel succes met je tocht. Realiseer me ineens dat je niet bij de bbq van aankomend weekend bent. Jammer!
    We'll keep in touch.
    (typen met een spalk blijft traag en lastig, moet steeds controleren welke toetsen ik nu weer geramd heb, haha)
    Groetjes Marja

  • 22 Augustus 2011 - 13:41

    Git En Kees A'frt.nl:

    Eerste reactie: Goeie genade waar begint ze aan. Maar toch veel respect en we hopen dat je
    onderweg geen problemen zult krijgen. Is met zo'n coach waarschijnlijk geen probleem. Heel fijne
    tocht en geniet.

  • 22 Augustus 2011 - 14:34

    Esther:

    Lieve astrid, Toi toi toi. Ik zal deze week extra hard aan je denken, want tijdens een congres kan ik toch niet de hele tijd mijn hoofd bij de spreker houden. Goed excuus dus om wat vaker aan je te denken. Dikke knuffel

  • 22 Augustus 2011 - 14:47

    Joke:

    Hoy Astrid
    Waar haal je de moed vandaan? Ik wens je veel fietsgenot en Plezier met alle andere fietsers die je onderweg tegenkomt en hopenlijk voor jou geen regen en storm, maar wel een zonnig humeur!!!
    Liefs Joke

  • 22 Augustus 2011 - 15:16

    Marcel En Marja:

    Hoi Astrid dus je gaat het weer proberen. Nou knap van je hoor.
    Bij ons beginnen de club kampioenschappen tennis weer, dus zo zie is iedereen druk met sport.
    Astrid vanaf Woudenberg wensen wij jou veel succes met fietsen.

    Liefs en dikke knuffels Marcel en Marja.

  • 22 Augustus 2011 - 16:47

    Will:

    Super dat je weer op de fiets zit, veel fietsplezier en ook heel leuk dat Lennart met je meegaat,
    hoeveel dagen of hoeveel km.is het?
    veel plezier, groetjes willemien.

  • 23 Augustus 2011 - 17:03

    Marianne Verduin:

    Hallo Astrid.

    Je kunthet ook niet laten he, al die fietstochten.
    Ik hoop dat je een goede tocht hebt, met veel wind mee en weinig regen.
    Heel veel sterkte!

  • 24 Augustus 2011 - 09:16

    Kirsten:

    Hoi mams,
    Een wat latere reactie, maar dat krijg je met nachtdiensten, huizen die klaar gemaakt moeten worden voor feest enz. Nu weer gewoon overdag aan het werk en gelukkig even tijd om je verhalen weer te lezen :) Is het dus toch nog goed gekomen met het mooie weer dat ik naar je toe gestuurd heb, ik vermoedde al zoiets want het hoosde hier zondagochtend verschrikkelijk toen ik na mijn nachtdienst naar huis fietste (weet je dus meteen waar die voorspelde regen heen was)
    Misschien wil je wel komend weekend de zon even mee terug nemen zodat we wel droog kunnen BBQen zaterdag :)
    Veel plezier verder, dan ga ik nu je 2e verhaaltje lezen (tenzij ik tussendoor gestoord word door de verpleging ofzo)
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Joepie. Ik ga een maand lang fietsen in Spanje. Dit als beloning voor mezelf omdat ik de Posttraumatische Dystrofie die ook bekend is onder de naam Sudeck of CRPS min of meer verslagen heb. Een ziekte met een wisselend en grillig verloop. Ik tevens deze fietstocht laat sponsoren en de opbrengst is voor de stichting Esperance wat betekent "Hoop voor de Toekomst", zij houden zich bezig met onderzoek en behandeling naar deze rotziekte. Ik hoop dat ik na een maand 2000km op mijn teller heb staan. Maar ook en vooral een boeiende tocht heb gehad. Astrid

Actief sinds 14 April 2008
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 67358

Voorgaande reizen:

26 Mei 2013 - 13 Juni 2013

Op ontdekkingsreis door Japan.

21 Augustus 2011 - 22 September 2011

Toch(t) naar Santiago de Compostella

12 Mei 2009 - 12 Juni 2009

Op weg naar Rome

29 April 2008 - 31 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: